Home Blog

D-Day Convoy

0

Bewegingen van Amerikaanse troepen naar verzamelplaatsen in de verschillende inschepingshavens. De voorbereidingen in de havens en de uiteindelijke landing op de standen in Normandië.

Big Picture: De infanterist op de stranden

0

De documentaire geeft de activiteiten weer in de aanloop naar de invasie en de uiteindelijke landingen. Je ziet het laden van de schepen en de briefings van de deelnemende eenheden. Het deel van de individuele infanterist, die in deze historische gebeurtenis deelnamen, wordt verteld door kolonel Quinn.

 

The Air Force Story, D-DAY, June 1944

0

Generaal Eisenhower bezoekt de troepen in Zuid-Engeland, de aanval op Normandie gaat beginnen. Vliegtuigen laten parachutisten neer achter de vijandelijke linies. Ter ondersteuning landen zweefvliegtuigen met houwitsers en motor fietsen.

Bombardements vluchten op vijandelijke stellingen en op de kust, op radarinstallaties en op bruggen en aanvoerlijnen. Door deze acties wordt de Duitse tegenstand gebroken.

Elektronische Oorlogsvoering in de Tweede Wereldoorlog

0

Deze film laat zien hoe bedreven de Duitsers in 1942 waren met radar en radiosignalen. Als een radio of een radar een uitzending doet kan deze door de tegenstander worden ontdekt en de informatie worden gebruikt om hierop te reageren. Bijvoorbeeld jagers kunnen naar deze positie worden verzonden en radio verkeer verraad de grote van een formatie vliegtuigen.

Dekking van hoogfrequente radiogolven voor radarstoring gebruikt door Duitse militairen in WO II om de nauwkeurigheid van bombardementen te verstoren en om de Britse radar te verblinden toen de slagkruisers Scharnhorst en Gneisenau ontsnapten uit de haven van Brest en het Engelse Kanaal naar de Noordzee voerden .

Reel 1:
1) Duitse kolonel en junior officier praten in het kantoor van de kolonel.
2) INT-scènes van waarschuwingsnetstations aan de kust als operators lucht- en telefooninformatie volgen naar Air Plotting Center.
3) Scènes van Air Plotting Center met soldaten die aantekeningen maken aan boord die koers en sterkte van aanvallende vliegtuigen aangeven. 710 ‘) Totaal beeldmateriaal op haspel.
Reel 2:
1) Scènes in Air Plotting Center van lichten die op de muurkaart van Noordoost-Europa knipperen.
2) ALS FV van B-17’s in doosvorming. 3) AV van zes B-17’s (beeldmateriaal waarschijnlijk overgenomen uit nieuwsreportages van US Goodwill-vlucht naar Zuid-Amerika in 1938).
4) GSAP-beelden van B-17E die worden geraakt en vallen.
5) MS voor het verbranden van wrak stukken op de grond.
6) Duitse officieren in personeelsvergadering. 710 ‘Totaal beeldmateriaal op haspel.
Reel 3:
1) Reeks kaarten met illustraties die het gebruik van radar in de Middellandse Zee ten zuiden van Griekenland en de kust van Noorwegen beschrijven.
2) Instructeur praat met klasse van vliegtuigwaarnemers.
3) Kaart van Engeland en Noordoost-Europa.
Reel 4:
1) Illustratieskaart met vluchtroute voor slagschepen vanaf Breast via het Engels Kanaal naar de Noordzee.
2) Kunstwerk van het kanaalgebied met bereik van Engelse radar en gebieden met radarstoring uitgevoerd door Duitsers.
3) Bericht dat per teletype aankomt op het Duitse radargestuurde station en hen opdracht geeft om de Engelse radar in Channel te onderbreken.
4) Scènes van mannen die apparatuur voor het blokkeren van rampen bedienen.
5) Duitse soldaten staan ​​aan kust en kijken naar slagschepen in Channel.
6) INT-scènes van Duitse soldaten die kaarten kaarten en luisteren naar radio-nieuws over veilige ontsnapping van slagschepen.

HIGH FREQUENCY AS A WEAPON

Memphis Belle A Story of a Flying Fortress (1944)

0

The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress is een Amerikaanse documentaire uit 1944 geregisseerd door William Wyler en draagt ​​de laatste missie van het B-17 Flying Fortress-vliegtuig genaamd de Memphis Belle tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De film is gevestigd in het publiek domein en werd in 2001 opgenomen in het Nationaal Filmregister.

“The Memphis Belle,” is een eerbetoon aan de bemanning van een B-17 van het 324e squadron van de Luchtmacht, de 91st Heavy Bomber Unit. Dit vliegtuig bekend stond als de Memphis Belle. In het begin van de film had de bemanning van Belle met succes vierentwintig voltooide missies in het moeilijkste theater van de luchtoorlog in Europa. Ze vlogen bombardements missies diep in vijandelijk gebied.

Camera’s vergezellen de Belle op zijn vijfentwintigste missie. Als de crew terugkeert met 25  volbrachte missies, komen ze in aanmerking voor vrijgave van actieve dienst, om te thuis te dienen als helden.

De film geeft een perspectief van een vliegtuigbemanning tijdens een bombardement in een periode van de Tweede Wereldoorlog, en laat zien hoe het voelt om bedreigd te zijn door hevig luchtafweer geschut en Duitse jachtvliegtuigen.

De bemanning en vliegtuig keerde terug naar de Verenigde Staten en daar werden ze onthaalt als helden en dienden als reclame voor de inzameling van War Bonds.

 

The Big Picture, D-Day Anniversary

0

In 1969, werd door de USA Army TV show, “The Big Picture” een aflevering uitgezonden over de herdenking van D-day in 1944.

De documentaire vertelt het drama van de Geallieerden en de gevechtsacties gedurende de periode van de landing in Normandië en het hevige gevecht om de Atlantic Wall in juni 1944 te winnen.

The Big Picture is an American documentary television program which aired from 1951 to 1964. The series consisted of documentary films produced by the United States Army Signal Corps Army Pictorial Service.

NORMANDY, documentaire over de luchtlandingsoperaties tijdens D-day

0

Scenes uit de Tweede Wereldoorlog die beginnen met CU van Army Field Order No. 1, IX Troop Carrier Command, gaan dan over op een groep hoge officieren die kijken naar Mosaic of Europe. Toont de gezamenlijke chefs van Staff bij Shape Headquarters aan een lange tafel aan het praten.

Toont parachutisten die jeeps en kleine bewapening in zweefvliegtuigen en vrachtvliegtuigen laden en zweefvliegtuigen trekken die vol zitten met mannen en uitrusting. Toont parachutesprongen, massale zweefvliegtuigenvluchten en zweefvliegtuigen en landing. Toont Gen Eisenhower die met personeel spreekt. (USAF By Army Air Force Combat Film Service, WWII).

Reel 1: HEADQUARTERS, ATS COMMAND, WRIGHT FIELD, OHIO.
1) CU Air Force general seated at desk-sign below same “Lt Gen William S. Knudsen.”
2) CU General Knudson delivering intrduction speech about film to be presented. THE AIRBORNE INVASION OF FORTRESS EUROPE. FROM THE ARMY AIR FORCES COMBAT FILM SERVICE PICTURE, D Z NORMANDY.
3) CU Field Order No. 1, 9th Troop Carrier Command.
4) CU page of Field Order No. 1. Par. 2-“9th Troop Carrier Command will transport and resupply parachute glider elements of the 82nd Airborne Division and the 101st Airborne Division and will be prepared to transport elements of the British 1st Airborne Division as directed.
5) CS man stamping Field Order, “Top secret”.
6) CS Capt. of the 82nd Airborne Division briefing men using mosaic showing terrain.
7) CS animation of location or principle cities in Europe: London, Berlin, Talais, Paris, LeHavre.
8) Animation of coastal defenses on European continent.
9) PS giant concrete coastal gun emplacement.
10) PS large German railroad coastal gun being moved up out of the concrete shelter, German gun troops preparing to fire same.
11) Several quick scenes of various coastal gun defenses showing concrete structures, sandbag structures, and shots of a concrete base gun turret revolving.
12) CS huge coastal guns protruding from concrete gun emplacement.
13) PS huge steel and concrete tank barriers stretched across land.
14) PS large concrete and steel structure built along coast preventing assault craft from landing.
15) CS interior staff officer planning level, United Nations, representatives at table.
16) MS chiefs of staff of the United Nations conferring at large table. Marshall and Arnold sit near head of table.

Operatie Cobra, documentaire door de USA Army

0

Operatie Cobra was de codenaam voor een offensief gelanceerd door het Eerste Amerikaanse leger zeven weken na de landing op de D-Day, tijdens de Normandische campagne van de Tweede Wereldoorlog. Deze operatie is vastgelegd in de documentaire  Operation Cobra , Breakout and pursuit (1961).

Het was de bedoeling van Amerikaanse luitenant-generaal Omar Bradley om te profiteren van de Duitse strijd met de Britse en Canadese troepen rond de stad Caen en hierdoor Duitsers werden afgeleid en uit balans waren en de hij de mogelijkheid kreeg om door de Duitse verdedigingswerken te breken. Als er eenmaal was doorgebroken, zou het Eerste Leger in staat zijn om naar Bretagne te trekken, de Duitse flanken op te rollen en zich te ontdoen van de beperkingen opgelegd door operaties op het Normandische bocage-platteland.

Na een trage start kreeg het offensief de vaart en stortte het Duitse verzet in, waarna de verspreide overblijfselen van verslagen eenheden, probeerde om naar de Seine te ontsnappen.

Door het gebrek aan middelen om de situatie het hoofd te bieden, was de Duitse reactie niet effectief en stortte het hele Normandische front snel in. Operatie Cobra, samen met gelijktijdige aanvallen van de Tweede Britse en Eerste Canadese legers, was doorslaggevend in het veiligstellen van een geallieerde overwinning in de Normandië-campagne.

Führer Directive Number 40, De Duitse order voor de oprichting van de Atlantic Wall

0
Een Duitskanon van de Atlantic Wall, onder een camoflage net.

In Führer Directive Number 40 werd officieel de order geven voor de oprichting van een kust verdedigingsorganisatie. De naam voor deze organisatie was de Atlantic Wall. De datum van uitgifte datum order was 22 maart 1942. De opdrachtgever was Adolf Hitler, de schrijvers waren personeel van de generale staf het Oberkommando der Wehrmacht (OKW). In de order wordt de strategische situatie weergeven en de verantwoordelijkheden van de onderdelen van de Wehrmacht.

I General Situation:

In the days to come the coasts of Europe will be seriously exposed to the danger of enemy landings.

The enemy’s choice of time and place for landing operations will not be based solely on strategic considerations. Reverses in other theaters of operations, obligations toward his allies, and political motives may prompt the enemy to arrive at decisions that would be unlikely to result from purely military deliberations.

Even enemy landing operations with limited objectives will–insofar as the enemy does establish himself on the coast at all–seriously affect our own plans in any case. They will disrupt our coastwise shipping and tie down strong Army and Luftwaffe forces which thereby would become unavailable for commitment at critical points. Particularly grave dangers will arise if the enemy succeeds in taking our airfields, or in establishing airbases in the territory that he has captured.

Moreover, our military installations and war industries that are in many instances located along or close to the coast, and which in part have valuable equipment, invite local raids by the enemy.

Special attention must be paid to British preparations for landings on the open coast, for which numerous armored landing craft suitable for the transportation of combat vehicles and heavy weapons are available. Large-scale parachute and glider operations are likewise to be expected.

II General Tactical Instructions for Coastal Defense:

    1. Coastal defense is a task for the Armed Forces, and requires particularly close and complete co-operation of all the services.
    2. Timely recognition of the preparations, assembly, and approach of the enemy for a landing operation must be the goal of the intelligence service as well as that of continual reconnaissance by Navy and Luftwaffe.
      Embarkation operations or transport fleets at sea must subsequently be the target for the concentration of all suitable air and naval forces, with the object of destroying the enemy as far off our coast as possible.However, because the enemy may employ skillful deception and take advantage of poor visibility, thereby catching us completely by surprise, all troops that might be exposed to such surprise operations must always be fully prepared for defensive action. Counteracting the well-known tendency of the troops to relax their alertness as time goes on will be one of the most important command functions.
    3. Recent battle experiences have taught us that in fighting for the beaches–which include coastal waters within the range of medium coastal artillery–responsibility for the preparation and execution of defensive operations must unequivocally and unreservedly be concentrated in the hands of one man. All available forces and equipment of the several services, the organizations and formations outside of the armed forces, as well as the German civil agencies in the zone of operations will be committed by the responsible commander for the destruction of enemy transport facilities and invasion forces. That commitment must lead to the collapse of the enemy attack before, if possible, but at the latest upon the actual landing. An immediate counterattack must annihilate landed enemy forces, or throw them back into the sea, All instruments of warfare–regardless of the service, or the formation outside of the armed forces to which they might belong–are to be jointly committed toward that end. Nevertheless, shore-based Navy supply establishments must not be hampered in their essential functions, nor Luftwaffe ground organizations and Flak protection of airfields impaired in their efficiency, unless they have become directly affected by ground combat operations. No headquarters and no unit may initiate a retrograde movement in such a situation. Wherever Germans are committed on or near the coast, they must be armed and trained for active combat. The enemy must be kept from establishing himself on any island which in enemy hands would constitute a threat to the mainland or coastwise shipping.
    4. Disposition of forces and improvement of fortifications are to be so made that the main defensive effort lies in those coastal sectors that are the most probable sites for enemy landings (fortified areas). Those remaining coastal sectors that are vulnerable to coups de main of even small units must be protected by means of a strongpoint type of defense, utilizing, if possible, the support of shore batteries. All installations of military and military-economic importance will be included in that strongpoint defense system.
      The same rules apply to offshore islands. Coastal sectors that are less endangered will be patrolled. The several services will establish a uniform definition of coastal sectors, if necessary on the basis of a final decision on the part of the responsible commander named in III.) 1.) below.
    5. The commander responsible according to III.) 1.) below, issues orders for coastal security, and assures a speedy evaluation, collation, and dissemination to authorized headquarters and civil agencies of intelligence procured by all the services.
      Upon the first indication of an imminent enemy operation, that commander is authorized to issue the necessary orders for unified and complementary reconnaissance by sea and air.
    6. All elements stationed in the vicinity of the coast, whether headquarters or units of the Armed Forces, or organizations or formations outside of the Armed Forces, will forego the niceties of peacetime protocol. Their quarters, security measures, equipment, state of alert, and utilization of local resources will be governed solely by the necessity of countering every enemy raid with the utmost speed and force. Wherever the military situation demands, the civilian population will be evacuated at once.

III Command:

    1. The following authorities are responsible for the preparation and conduct of defense on coasts under German control:
      1. in the Eastern Theater of Operations (excluding Finland), the army commanders designated by OKH;
      2. in the coastal sector under the control of Army Lapland, the Commanding General of Army Lapland;
      3. in Norway, the Armed Forces Commander, Norway;
      4. in Denmark, the Commander of German Troops in Denmark;
      5. in the occupied West (including the Netherlands), the Commander in Chief West;

      In matters pertaining to coastal defense, the commanders mentioned in categories d) and e) above are under the direct control of OKW.

      1. in the Balkans (including the occupied islands), the Armed Forces Commander Southeast;
      2. in the Baltic and the Ukraine, the Armed Forces Commanders Baltic and Ukraine;
      3. in the Zone of Interior, the commanding admirals.

Within the framework of coastal defense missions, the commanders designated in III.) 1.) above, will have command authority over tactical headquarters of the services, the German civil authorities as well as units and organizations outside of the armed forces that are located within their respective areas. In exercising that authority, the commanders will issue tactical, organizational, and supply orders necessary for coastal defense, and insure their execution. They will influence training to whatever extent is necessary for preparing their forces for ground operations. The required data will be put at their disposal.

    1. Orders and measures implementing this directive will give priority to the following:
      1. inclusion within fortified areas or strongpoints of all installations important militarily or to the war economy, particularly those of the Navy (submarine bases) and the Luftwaffe;
      2. unified direction of coastal surveillance;
      3. infantry defenses of fortified areas and strongpoints;
      4. infantry defenses of isolated installations outside of fortified areas and strongpoints, such as coastal patrol and aircraft warning stations;
      5. artillery defenses against ground targets (in installing new shore batteries and displacing those in position, the requirements of naval warfare will receive priority);
      6. defense preparedness of fortified establishments, their structural improvement, and the stockpiling of reserve supplies, as well as defensive preparedness and stockpiling of supplies in isolated installations outside of those establishments (including supply with all weapons necessary for defense, mines, hand grenades, flame throwers, obstacle material, and similar items);
      7. signal communications;
      8. tests of the state of alert as well as infantry and artillery training within the framework of the defensive missions.
    2. Similar authority will be vested in the commanders of local headquarters down to sector commands, insofar as they have been made responsible for the defense of coastal sectors.
      The commanders enumerated in III.) 1.) above, will generally confer such responsibilities on commanding generals of army divisions that are committed for coastal defense, and in Crete, on the Fortress Commander Crete.
      In individual sectors and subsectors, and particularly in establishments that have definitely been designated as air or naval bases, the local Luftwaffe or Navy commanders are to be put in charge of the entire defense, insofar as their other missions permit them to assume those responsibilities.
    3. Naval and strategic air forces are subject to the control of the Navy or Luftwaffe, respectively. However, in case of enemy attacks on the coast they are-within the framework of their tactical capabilities-bound to comply with requests from the commanders responsible for defensive operations. For that reason they must be included in the exchange of military intelligence, in preparation for their future employment. Close contact must be maintained with their respective higher headquarters.

IV Special missions of the several services within the framework of coastal defense:

            1. Navy:
            1. organization and protection of coastwise shipping;
            2. training and commitment of the entire coastal artillery against sea targets;
            3. commitment of naval forces.
            1. Luftwaffe:

              1. air defense in the coastal areas.
                This mission does not affect the right of local defense commanders to direct the assembly of Flak artillery suited and available for commitment against enemy invasion forces.
              2. improvement of the Luftwaffe ground organization and its protection against air and surprise ground attacks on airfields that have not been sufficiently protected by their inclusion in the coastal defense system.
              3. commitment of strategic air forces.
                Instances of overlapping control resulting from those special missions must be accepted as unavoidable.

        V. As of 1 April 1942, all instructions and orders not in agreement with the present directive are rescinded.

        New combat directives issued by the responsible commander pursuant to my directive will be submitted to me through OKW.

 

D-Day Normandy van de serie Victory at Sea aflevering 15

0

De geallieerde invasie van Normandië is in deze documentaire gedetailleerd in beeld gebracht, van voorbereiding tot uitvoering. Met behulp van filmbeelden van beide kanten uit de jaren 1939 – 1945. D-day was een grote overwinning voor de Geallieerden. De kwaliteit van de documentaire is zeer goed, het verloop van de landingen is duidelijk in beeld gebracht. De taal is Engelstalig en beeld is zwart/wit.

Victory at Sea is een documentaire tv-serie over oorlogsvoering op zee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze serie werd oorspronkelijk uitgezonden door de NBC in de VS gedurende 1952-1953. Dit materiaal werd gecondenseerd tot een film in 1954.

Fragmenten uit de muziek soundtrack, door Richard Rodgers en Robert Russell Bennett, werden opnieuw opgenomen en verkocht als platenalbums. De oorspronkelijke tv-uitzendingen bestonden uit 26 segmenten van een half uur – zondagmiddagen om 15.00 uur (EST) in de meeste markten – vanaf 26 oktober 1952 en eindigend op 3 mei 1953.

De serie, die in 1954 een Emmy-prijs won als ‘beste public affairs-programma’,  speelde een belangrijke rol bij het opzetten van historische documentaires als een levensvatbaar televisiegenre.

Hoewel de originele serie Victory at Sea zich in het publieke domein bevindt omdat het auteursrecht nooit is verlengd, is het auteursrecht op de originele muzieknotatie vernieuwd en dus blijft alleen de muziek onder het auteursrecht.

Laatste Berichten

video

D-Day Convoy

Bewegingen van Amerikaanse troepen naar verzamelplaatsen in de verschillende inschepingshavens. De voorbereidingen in de havens en de uiteindelijke landing op de standen in Normandië.